Çocuk Gelişimi Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Çocuk Gelişimi Lisans Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre öğrenim seviyesi 6. düzeydedir. Ayrıca, “Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 1. düzey ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 6. düzeydir.
Programın Amacı
Çocuk Gelişimi Bölümü’nün amacı; 0-18 yaşlar arasındaki normal gelişim gösteren, engeli olan, korunmaya muhtaç, çalışan, mülteci, suçlu çocuklar ile akut ve kronik hastalığı olan çocukların zihinsel, dil, motor, sosyal, duygusal gelişimlerini veözbakım becerilerini değerlendirebilen, tüm gelişim ve beceri alanlarını destekleme konusunda çocuğa, aileye, eğitimciye ve topluma hizmet sunan Çocuk Gelişimcisi yetiştirmektir. Çocuk Gelişimi programından öğrenciler, çocukların tüm gelişim alanlarında gelişim düzeylerini belirleme, gelişim düzeylerine uygun programlar hazırlama ve çevre düzenlemesi yapma, çocuğun farklı alanlardaki gelişimlerini takip etme ve yeni düzenlemeler yapma ve eğitim programları hazırlama, ailelere, çocuk gelişimi alanında hizmet veren kişilere, kurum ve kuruluşlara alanla ilgili danışmanlık verme ve işbirliği yapma, toplumu bu konularda bilinçlendirme ve çocuk – aile ile ilgili disiplinlerle koordinasyon kurma çalışma formasyonu ile donatılmış olarak mezun olmaktadırlar.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Bu programdan “Çocuk Gelişimcisi” ünvanı ile mezun olunmaktadır.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 8 yarıyıldır.
Lisans programı sürecinde bir eğitim-öğretim döneminde 30 AKTS olmak koşuluyla toplam 240 AKTS kredisi alınması gerekmektedir. Derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için yeterlilik koşuludur.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Bu konular ile ilgili güncel bilgi için “SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS VE LİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ”ne bakınız.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Çocuk Gelişimci, Eğitim, Sağlık, Sosyal Hizmetler alanlarında ve diğer sektörlerde özel ve kamu kuruluşlarında aşağıda bildirilen görevleri yapmaktadır:
SAĞLIK ALANINDA
HASTANELERDE VE AİLE SAĞLIĞI MERKEZLERİ’nde çalışabilen Çocuk Gelişimciler ve Çocuk Gelişimi Uzmanları, birinci basamak sağlık kuruluşlarında sunulan çocuk gelişimi hizmetlerinin geliştirilmesi ile ilgili değerlendirmelerin yapılması; plan, program ve projeler üretilmesi ve bunların uygulanması ve kurum içi ve dışı işbirliği imkanlarının yaratılabilmesi için ilgili kişi ve şube ile işbirliği içinde çalışmalar yapılmasından sorumludur.
EĞİTİM ALANINDA
ÜNİVERSİTELERde önlisans, lisans ve lisansüstü eğitim kadrolarında akademik personel olarak görev alabilirler.
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI’na bağlı Özel Eğitim Kurumlarında ve Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde görev alabilen Çocuk Gelişimciler ve Çocuk Gelişimi Uzmanları (çocuk gelişimi alanında yüksek lisans öğrenimini tamamlamış olanlar), bireylerin fiziksel, zihinsel ve sosyal gelişimlerinin yaş düzeylerine uygun olarak değerlendirilmesi ve bireylerin özelliklerine göre bireysel eğitim programlarının hazırlanmasından sorumludur. Bireyin gelişimi ve eğitimini izler, beklenen gelişimi gösteremeyen çocuklar için ilgili meslek elemanlarıyla iş birliği yapar. Alanı ile ilgili konularda ailelere ve öğretmenlere rehberlik eder. Alanı ile ilgili konularda aile eğitimi, rehberliği ve danışmanlığı programlarında ve personel için hizmet içi eğitim programları hazırlar ve uygulamada görev alır. Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans ya da Pedagojik Formasyon programını tamamlamamış olma koşuluyla, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarına öğretmen olarak atanabilirler.
SOSYAL HİZMET ALANINDA
ÇOCUK ve GENÇLİK MERKEZLERİ’nde, Çocuk Gelişimcisi olarak görev alırlar .
AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ÇOCUK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ’nde Çocuk Gelişimci ve Çocuk Gelişimi Uzmanı olarak görev alabilirler. Söz konusu kurumda çalışan bir çocuk gelişimci, hizmet bölgesinde yaşayan çocukların gelişim düzeylerinin saptanması, gelişimlerinin izlenmesinden sorumludur. Sorunlarının çözümüne yönelik mesleki çalışmalar yapar; mesleki teknik ve yöntemleri kullanarak merkezde bulunan okul öncesi ve engelli çocuklara yönelik programlar hazırlar, uygular ve gerekli materyalin hazırlanmasında görev alırlar. Çocuklara sunulacak hizmetlerin planlanmasında görev alırlar.
KORUMA BAKIM ve REHABİLİTASYON MERKEZLERİ’nde görev alan Çocuk Gelişimciler ve Çocuk Gelişimi Uzmanları, çocuğun merkeze uyumunun sağlanması amacıyla çocuğu takip eder ve mesleki çalışma sürecinde vaka sunumunu yaparlar. Sosyal serviste görevlendirilen ve çocuğun merkeze kabulü ve uyumu ile ilgili çalışmalar yapan bir Çocuk Gelişimci, çocukların duygusal, bilişsel ve sosyal gelişimi için gerekli gelişim programlarının uygulanması ve değerlendirilmesinden sorumludur.
AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ÇOCUK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÇOCUK EVLERİ’nde çalışabilen Çocuk Gelişimciler ve Çocuk Gelişimi Uzmanları, koordinasyon merkezi tarafından çocuk evine kabul edilen çocuğun uyumu için gereken bakım ve yetiştirme ile ilgili mesleki çalışmaları yürütmekten sorumludur. Her bir çocuğun yaşı, engeli, ilgi ve ihtiyaçları doğrultusunda, fiziksel, zihinsel, duygusal, sosyal gelişimleri ile ilgili eğitim programları hazırlar ve uygularlar. Çocuk Gelişimci ve Çocuk Gelişimi Uzmanları, üniversitelerin, mesleki dernek ya da odaların ya da sivil toplum veya kamu kuruluşlarının düzenlediği ve belirlenen standartlara uygun olan aile danışmanlığı eğitim programını tamamlamak koşuluyla,
AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ AİLE DANIŞMA MERKEZLERİ’nde görev alabilirler.
İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ, ÇOCUK ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ/BÜRO AMİRLİĞİ’nde de görev alabilen Çocuk Gelişimciler ve Çocuk Gelişimi Uzmanları çocukların ve ailelerinin kendileri veya çevre şartlarından doğan veya kontrolleri dışında oluşan maddi, manevi ve sosyal sorunların tespit edilmesi amacıyla çalışmalar yürütürler. Çocuğun durumunu iyileştirmek için ailesi ve okul, sosyal ve sağlık hizmetleri gibi kuruluşlarla işbirliği içinde, çocukları suça iten fiziki, psikolojik ve sosyolojik etkenlerin araştırılması, suçluluğu ortadan kaldırmaya yönelik plan ve programların geliştirilmesi, korunmaya muhtaç olan, ihmal ve istismara maruz kalan, evden veya bulunduğu kurum ya da kuruluştan kaçan, sokakta yaşayan ve sokakta çalıştırılan, uçucu, uyuşturucu ve madde bağımlısı olan, suça itilen ve mağdur çocuğun kendisine ve kanuni mümessiline rehberlik hizmeti sunulmasından sorumludurlar.
UNICEF, ILO ve GÖNÜLLÜ KURULUŞLARDA (STK)proje üreticisi, yürütücüsü ve danışman olarak görev alabilirler.
- Meslek etiğine uygun şekilde davranmak.
- Çocuk Gelişimi alanında aldığı mesleki eğitimin gereklilikleri ve ilkeleri doğrultusunda, Türkiyedeki ve dünyadaki mesleki ve teknolojik gelişmeleri izlemek, mevcut bilgilerini ve deneyimlerini geliştirmek, yeni bilgi ve deneyimlerini aktarmak.
- Meslek alanının bir gerekliliği olarak, diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışmak
- Aile ve çocuk ile doğrudan, açık ve etkili bir iletişim kurabilmek ve sürdürebilmek.
- Aileler ile işbirliği içinde çalışabilmek.
- Çocuk ve ailenin kültürel özelliklerine duyarlı olmak.
- Çocuk gelişimine yönelik bütünsel bir bakış açısı geliştirmek.
- Çocuk gelişimi alanındaki mesleki sorumluluklarının bir gereği olarak çocuk ve aileye yönelik uygun değerlendirme yaklaşım(lar)ını belirlemek.
- Değerlendirme verilerine dayalı, sistematik ve bilimsel dayanakları olan gelişimsel destek programlarını hazırlamak, uygulamak ve izleme çalışmaları yapmak.
- Gelişimsel olarak risk altında olan çocuk ve aileleri belirlemek ve uygun birimlere yönlendirmek.
- Çocuk gelişimi konusunda toplumu bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapmak.
- Etkili problem çözme ve iletişim becerilerine sahip olmak.
- Çocuk gelişimi konusundaki objektif ölçütlerin farkında olarak, gelişimsel farklılıkları mümkün olan en erken dönemde belirleyebilmek.
- Yapılan değerlendirme ve uygulamalar sırasında aile ve çocuğun yüksek yararını gözetmek.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |||
Bilgi | ||||||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||||||||
Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 1 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | ||
Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | ||
Beceriler | ||||||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | ||
Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | ||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | 5 | 4 | 2 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 5 | ||
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 1 | 3 | 4 | 4 | 3 | ||
Yetkinlikler | ||||||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | ||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | ||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ||
Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | ||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | ||
Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | ||
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | ||
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 2 | 5 | 5 | 3 | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | 4 | |||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | |||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | 5 | 1 | 3 | 1 | 4 | 2 | 1 | |||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 | 2 | 4 | 2 | 5 | 1 | 2 | |||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 2 | 5 | 1 | 4 | 4 | 3 | |||
Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 2 | 5 | 2 | 3 | 3 | |||
Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 5 | |||
Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 5 | 5 | |||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 2 | ||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | ||
Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | ||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 2 | 4 | 2 | 4 | 5 | 5 | 3 | ||
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 5 | ||
Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | ||
Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | ||
Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 5 | 4 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek