Lütfen telefonunuzu dik konuma getiriniz.

Odyoloji Programı

Güncelleme : 27.12.2022
Programın Yeterlilik Düzeyi

Programımız çeşitlendirilmiş sınıf dışı akademik ve klinik deneyimlere imkan sağlamaktadır. Akademik müfredat oluşturulmasında sadece ülkemizin odyoloji alanında öncülük etmiş odyoloji programları incelenmemiş aynı zamanda uluslar arası ölçekte öneme sahip ASHA (American Speech-Hearing Association) ve ARA (Academy of Rehabilitative Audiology) gibi kuruluşların öneri niteliğindeki bildirimleri incelenerek oluşturulmuştur. 
Odyoloji Lisans Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre Sağlık Temel Alanı’nda yer almakta olup öğrenim seviyesi 6. düzeydedir.

Programın Amacı

Programın amacı, insan haklarına saygılı, yenilikçi, etik değerlere bağlı, iletişim ve problem çözme becerisi yüksek, yaşam boyu öğrenme ve öğretme ideali bulunan, bilimsel girişimci ruha ve multidisipliner yaklaşıma sahip nitelikli odyologlar yetiştirmektir.

Programın Eğitim Türü

Tam zamanlı

Programın Öğrenim Dili

Türkçe

Kazanılan Derece

Bu programdan “Odyolog” ünvanı ile mezun olunmaktadır.

Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri

Öğrenim süresi 8 yarıyıldır.

Bölümün tüm derslerini Sağlık Bilimleri Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği hükümlerine göre başarıyla tamamlayan, programa ilişkin tüm yükümlülükleri yerine getiren ve genel akademik başarı not ortalaması 2,00 veya daha yüksek olan öğrenci diploma almaya hak kazanır. Mezuniyet için bir eğitim-öğretim döneminde 30 AKTS olmak koşuluyla en az 240 AKTS kredisi alınması gerekmektedir.

Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü

Türk öğrenciler için üniversitemiz lisans programlarına öğrenci alımı; Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından gerçekleştirilen Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) ile yapılmaktadır.

Yabancı Öğrenciler için; Üniversitemiz bölümlerinde lisans düzeyinde öğrenim görebilmek için, Türk liselerine denk bir okuldan mezun ya da mezun olabilecek durumda olanlar Sağlık BilimleriÜniversitesi Ön Lisans Ve Lisans Düzeyinde Yurt Dışından Veya Yabancı Uyruklu Öğrenci Seçme Ve Yerleştirme Yönergesi’nde belirtilen ve uluslararası geçerliliği olan sınav sonuçları ve diploma ile başvurabilirler.

Daha ayrıntılı bilgi için “SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS VE LİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ”ne bakınız.

Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları

Odyolog ünvanı, 26 Nisan 2011 tarihinde 6225 Sayılı "Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun" kapsamında "Odyoloji alanında lisans eğitimi veren fakülte veya yüksekokullardan mezun; bireylerde işitme ve denge kontrolleri ile işitme bozukluklarının önlenmesi için çalışmalar yapan, ve ilgili uzman hekimin teşhisine ve tedavi için yönlendirmesine bağlı olarak işitme, denge bozukluklarını tespit eden, rehabilite eden ve bu amaçlarla kullanılan cihazları belirleyen; sağlık meslek mensubudur." şeklinde tanımlanmıştır.

 

Odyolog'lar başlıca hastanelerde, özel sektörde, üniversitelerde, özel eğitim kurumlarında ve devlet bünyesinde olmak üzere geniş çalışma alanlarına sahip bulunmaktadırlar. Kendilerine ait işitme cihazı veya koklear implant firması veya işitme veya denge bozuklukları üzerine özelleşen odyoloji merkezleri açabilirler. Akademik kariyer yapmak isteyen mezunlar yurtiçi ve yurtdışındaki üniversitelerde lisansüstü eğitimlerine devam ederek akademik kariyer yapabilirler.

Güncelleme : 20.03.2020
  • Odyolojik müdahale için gerekli cihazları tanır, uygun yöntemleri kullanarak işitme ve denge fonksiyonlarının değerlendirmesini yapabilir.
  • Odyoloji alanında iyi bir hizmet verebilmek için kayıt tutar ve rapor hazırlar; araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılır.
  • Odyoloji bilimi ilgili multidisipliner alanlarla çalışmayı temel alır.
  • Toplum sağlığını koruma davranışına yönelik girişimlerde bulunur; toplumun Odyoloji alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkıda bulunur.
  • Odyoloji alanında kazandığı bilgi ve becerileri etik prensipler doğrultusunda uygulamaya geçirir ; gerektiği durumda süreci ve uygulamayı değiştirir veya sonlandırır.
  • En az bir yabancı dili kullanarak ulusal ve uluslararası alanda kütüphaneyi, bilimsel veri tabanlarını, interneti ve diğer bilgi kaynaklarını kullanarak etkin iletişim kurar, akademik gelişme ve yayınları takip eder.
  • Bireysel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların günlük aktivite, rol ve katılma etkilerini göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler ÇerçevesiProgramın Çıktıları
1234567
Bilgi
Kuramsal-Olgusal
Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3334341
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
2323233
Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4433452
Beceriler
Bilişsel-Uygulamalı
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
3333532
Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
4444442
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
3335324
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
3434422
Yetkinlikler
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
4454422
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
4444412
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
2333221
Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar.
3334341
Öğrenme Yetkinliği
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
2233323
Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir.
2432422
Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir.
4443353
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
3333443
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular.
2333342
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
2434224
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
3344432
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
3333325
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
2222241
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
2322241
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
4444344
Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
3333344
Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
2232245
Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar.
4534343
Alana Özgü Yetkinlik
Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
2354544
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
4444342
Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
3334324
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
3333424
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
3333324
Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir.
2223215
Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler.
2322242
Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir.
3333424

* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek