Sosyal Hizmet Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Sosyal Hizmet Lisans Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre Sosyal Hizmetler Temel Alanı’nda yer almakta olup öğrenim seviyesi 6. düzeydedir. Ayrıca, “Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 1. düzey ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 6. düzeydir.
Programın Amacı
Sosyal Hizmet Bölümü'nün amacı; evrensel değerler doğrultusunda sosyal hizmet eğitimini vermek, bilim üretmek ve üretilenlerin paylaşılmasını mümkün kılmak, toplumla işbirliği içinde olmak, politika üretmek, üretenleri desteklemek, toplumda var olan sosyal sorunların çözümüne katkıda bulunmak, toplumdaki eşitsizlikleri gidermek, insan hakları ihlallerine engel olmak ve insan haklarının toplumda herkes için geçerli kılınmasını sağlamaktır.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Bu programdan mezun olanlar "Sosyal Hizmet" lisans mezunu derecesi kazanmaktadır.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 8 yarıyıldır. Lisans programı sürecinde bir eğitim-öğretim döneminde 30 AKTS olmak koşuluyla en az 240 AKTS kredisi alınması gerekmektedir. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Ön Lisans Ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinde belirlenmiş olan başarı baraj notu en az 2,00 (CC)’dir. En son hesaplanan genel akademik başarı not ortalaması 2,00’ın altında olan öğrenci başarısız sayılır.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Bu konular ile ilgili güncel bilgi için “SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS VE LİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ” ne bakınız.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Adalet Bakanlığı: Merkez teşkilatı ile bağlı Çocuk Mahkemeleri, Çocuk Ağır Ceza Mahkemeleri, Aile Mahkemeleri, Denetimli Serbestlik Birimleri, Cezaevleri, Islahevlerinde,
Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı: Merkez teşkilatı ile bağlı İl Müdürlükleri, Sosyal Hizmet Merkezleri, Şehit Yakını ve Gazi Hizmetleri Birimi, Kreş ve Gündüz Bakımevleri, Kız ve Erkek Yetiştirme Yurtları, Sevgi Evleri, Çocuk Evleri, Çocuk ve Gençlik Merkezleri, Engelli Bakım ve Rehabilitasyon Merkezleri, Huzurevi ve Yaşlı Bakım Rehabilitasyon Merkezleri, Yaşam Evleri, Aile Danışma Merkezleri, Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezleri, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıfları, Sosyal Güvenlik Kurumu ve Türkiye İş Kurumunda,
Gençlik ve Spor Bakanlığı: Merkez teşkilatı ile bağlı İl Müdürlükleri, Kredi ve Yurtlar Kurumuna Bağlı Birimlerde,
Millî Savunma Bakanlığı: Merkez teşkilatı ve bağlı birimlerinde,
İçişleri Bakanlığı: Merkez teşkilatı ve bağlı birimlerinde,
Millî Eğitim Bakanlığı: Merkez teşkilatı ve bağlı okullarda,
Üniversiteler: Akademisyen olarak akademik birimlerde, meslek mensubu olarak Hastane ve Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlıklarında,
Sağlık Bakanlığı: Merkez teşkilatı ile bağlı İl Müdürlükleri, Hastanelerin Tıbbi Sosyal Hizmet Birimleri, Hasta İletişim Birimleri, Hasta ve Çalışan Güvenliği Birimleri, Doku-Organ Bağış Birimleri, Evde Sağlık Hizmetleri Birimleri, Palyatif Bakım Servisleri, Psikiyatri Servisleri, Toplum ve Ruh Sağlığı Merkezleri, Çocuk İzlem Merkezleri, Ana-Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Merkezleri, Alkol ve Madde Bağımlılığı Tedavi ve Eğitim Merkezleri, Uçucu Madde Bağımlıları Merkezleri, Çocuk Ergen Alkol ve Madde Bağımlılığı Tedavi Merkezleri, Toplum Sağlığı Merkezlerinde,
Sivil Toplum Kuruluşları ve Vakıflarda istihdam edilebilmektedir.
- Sosyal hizmet uygulama alanları (sağlık, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim gibi) bilgisi.
- Sosyal hizmet kuramları (sistem, ekoloji, güçlendirme kuramı gibi) bilgisi,
- İnsan gelişimi ve sosyal çevre bilgisi,
- İletişim becerileri (bireyle, ailelerle, gruplarla ve farklı toplumsal gruplarla) bilgisi
- Sosyal hizmette araştırma yöntem ve teknikleri bilgisi,
- Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi,
- Farklı müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması bilgisi,
- Her düzeydeki müracaatçılar için benzerlik ve farklılıkları dikkate alarak planlı değişme sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma ve izleme) gerçekleştirme becerisi
- Sosyal hizmet uygulama alanları, (Sağlık, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim), sosyal hizmet kuramları (sistem, ekoloji, güçlendirme kuramı), insan gelişimi ve sosyal çevre, iletişim (bireyle, ailelerle, gruplarla ve farklı toplumsal gruplarla), yönetim ve yönetim süreçleri (özel ve kamu sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının yönetimi), araştırma yöntem ve teknikleri, mesleki etik, ilke ve değerler ile farklı müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması becerisi,
- Sosyal inceleme, değerlendirme ve rapor hazırlamak için uygun bilgileri ayırt etme ve toplama becerisi,
- Araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü yorumlama becerisi edinir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |||
Bilgi | |||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | |||||||||||||
Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | ||||
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 1 | |||
Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 3 | 4 | |||
Beceriler | |||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | |||||||||||||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. | 1 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | |||||
Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | ||||||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | |||||||
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 3 | 4 | 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | |||||
Yetkinlikler | |||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 | 1 | 5 | 5 | 1 | ||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 | 1 | 5 | 5 | 1 | ||||||||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 3 | 4 | 5 | 5 | |||||||||
Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
Öğrenme Yetkinliği | |||||||||||||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | |||||||
Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. | 1 | 3 | 5 | 5 | 3 | ||||||||
Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. | 1 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | ||||||
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. | 1 | 3 | 4 | 5 | 5 | ||||||||
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | ||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. | 3 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | ||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 2 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | |||||||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | 3 | 5 | 4 | 5 | 1 | ||||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 2 | 3 | |||||||||||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 | 4 | 2 | ||||||||||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | |||||||
Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | ||||||||
Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 3 | 5 | 4 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 3 | ||||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 1 | 5 | 1 | ||||||||||
Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | 2 | 3 | 1 | 1 | 5 | 3 | |||||||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 2 | |||||||
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 3 | 3 | 5 | 5 | |||||||||
Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 3 | |||||||
Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. | 5 | 3 | 2 | 5 | 5 | 3 | |||||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek